Gezonde school

De Aloysiusschool heeft het vignet ‘Gezonde school’. Een gezonde school draagt bij aan de gezondheid van kinderen, het welbevinden en de schoolprestaties. Het biedt ze een betere basis voor hun verdere ontwikkeling. Kinderen die lekker in hun vel zitten, leren en werken beter. Een gezonde school draagt bij aan het versterken van de weerbaarheid van leerlingen.

Bewegingsonderwijs ontwikkelt de motoriek, die noodzakelijk is voor het leren lezen, schrijven en rekenen. Ruimtelijk inzicht is een voorwaarde voor het leren rekenen en samen spelen en spelletjes doen, zowel binnen als buiten, en bevordert de sociale ontwikkeling.
In groep 1-2 kent het bewegingsonderwijs verschillende vormen; vrij spelen met uitgezette gymmaterialen, zang en tikspelletjes en buiten spelen. Eén keer per week krijgen de leerlingen les van onze vakleerkracht. De leerlingen van groep 3 t/m 8 krijgen dit twee per week.

De Amersfoortse sportverenigingen organiseren voor de basisschool leerlingen verschillende sporttoernooien. Wij stimuleren de deelname aan deze toernooien. De Aloysiusschool is een aantal keer de sportiefste school van Amersfoort geworden.

Ons doel is het vignet 'Gezonde School' uit te breiden met het deelcertificaat gezonde voeding.